Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

1-3 Valkyriegade
København, 2200
Denmark

Teaching by Peter Hunter and blog in both Danish and English

Blog (DK)

Summerhuse, sjov og akrosessions

Peter Hunter

UPDATE 26-11-2015: Har fjernet den korte engelske intro til videoen og erstattet den med denne selvstændige tekst med forskellige emner.

I august, 2014, var Julie og jeg på Gerlev Idrætshøjskoles sommer-akro-kursus, og efter det tog vi til Falster, hvor Julies familie har et sommerhus. Huset er, helt klassisk, en gammel gård, som er blevet bygget om, så det minder mere om et rigtigt hus. Den gamle stald er blevet konverteret til et ekstremt hyggeligt spil-og-hæng-ud sted med terrasse og bordtennis (som vi virkelig benyttede - se videoen længere nede, hvis du kan lide bordtennis!!!). Huset er en inspiration for min familie, specielt for min far, som er familiens ledende hus-bygger-chef med speciale i kvister og god udsigt - det er det, fordi vi har et hus på Møn, som også er en gammel gård med stald og hele molevitten. Far er bl.a. igang med at få bygget en kvist med god udsigt til vandet.

Farmor og farfars hus under renovering

Mine bedsteforældre havde endda grise ude i stalden, det er helt ægte. Og vi har stadigvæk høns, ude ved siden af det røde skur. Sidste vinter døde min farmor, der sammen med farfar havde boet på Færgens Vænge 1 halvdelen af livet igennem, sådan cirka. Jeg vil altid forbinde huset og grunden med de tusind billeder jeg har af farmor og farfar, der er der og tutler rundt. Den første halvdel af livet havde farmor boet 400 meter væk i den nuværende glaspusters hus.

Det kan man kalde et lokalt liv. En yderst sjælden livsform i dag, hvor geografisk stilstand, og permanens generelt, er et symptom på forældethed, noget man ser skævt til og tænker "Hvorfor?! Enten er det fordi de er fattige, eller også så... uhh, jeg gyser ved tanken". Et helt liv, et enkelt sted. Ét liv, ét sted. Det er bare fire ord, men sådan var det?! Tænk hvis det var dit vilkår. Men selvfølgelig ville også det være normalt. Èt liv, ét sted. Alt bliver efterhånden normalt.

Men for at tage Falster-tråden op igen, så var vi jo ikke på Møn. Vi drejede ikke til højre på Farø-broen, men kørte lige over. Det var dér, vi var. Jeg kom bare til at tænke på Møn. Men jeg vil altså lige holde fast i kronologien, og spole endnu mere tilbage, fordi før Falster, var vi jo på Gerlev. Det var dér, vi var. Jeg kom bare til at tænke på Falster. På Gerlev legede vi også akro og spillede også bordtennis.

En sjov lille video med Julie og jeg i hovedrollerne som elegante bordtennisspillere i en velprioriteret frokostpause fra et akroyogakursus i 2013.

Lagde du mærke til, at lyden i filmen var en smule forsinket? Det gjorde jeg desværre først, da jeg havde lagt den på Youtube og det hele. Nå, men det er i hvert fald super grineren at spille bordtennis, selv når det er med små frisbee'er man spiller istedet for bat.

Jeg har desværre ikke fået bearbejdet akro-materialet fra den uge på Gerlev endnu, så det kan være jeg smider en update ind her snart. Nå, men vi skal videre, ligesom Helle Thorning, og frem til der, hvor denne post startede, nemlig på Falster. Vi brugte stort set al vores tid på at spille bordtennis, lave mad(, spise) og dyrke akroyoga. Julie og jeg havde ikke noget kørende på det tidspunkt, og det var da også åbenhjertigt af hendes far at trække os rundt i haven med en mini-traktor, imens vi fyrede moves af på vognen bagved.

Vi prøvede at lave akroyoga nogle mærkelige steder: En kørende vogn (især svært i svingende), et proppet værksted (mange forhindringer) og en gynge. Vi har det hele dækket i den nederste video på siden, men jeg vil anbefale som opvarmning at se denne korte film først, der siger noget generelt om at bevæge sig med udvalgte begrænsninger og udfolde sig kreativt inden for satte grænser - Det Skabende Værksted:

Old video material, but rather funny - training a little bit in a crammed workshop with no move to room and lots of obstacles. But why not? Try acro in a tight space, limit your freedom - see what happens, you might discover something you couldn't have in your usual setting.

Musikken er af Atmosphere med "Sunshine". For at være lidt filosofisk - jeg er meget vild med begrebsmodsætningen Struktur - Kaos, som jeg synes viser sig i mine formuleringer ovenfor. Det kreative er Kaos, det uforudsigelige, omskiftelige. Og stedet, værkstedet, er en ramme, såvel som bevægelsesmønstrene, vi kalder akroyoga, er det. Jeg synes, man kan analysere så mange forskellige ting ud fra disse to poler.

For eksempel er de ritualer vi gennemfører dagligt, når vi siger hej til hinanden lige til at tage fat på: Rammen er lagt, det er noget med "Hej!" og "Hvordan går det?" og man skal lige høre og sådan. Vi skal anerkende hinanden og give hinanden den opmærksomhed, som vores fælles forståelse af vores forhold dikterer til os, at vi skylder hinanden. Men så er der kaoset, muligheden for at være lidt kreativt med mødet, at gå direkte til noget vigtigt eller oprigtigt, et glimt i øjet eller hvad ved jeg. Selvom ritualet er dybt forudsigeligt, i hvert fald i og med at det sker, er der en masse små ting, som kan give oplevelsen sit eget særpræg.

Fra en workshop med Tom Weksler, en kaotisk bevæger med spirituelle rødder i struktureret meditation og opvarmning. Klik = Forstør

Måske er et bedre eksempel dans. Lad os sige en partner-dans, salsa eller tango (eller house!). Man har gået til timer (hvis ikke kulturen er en naturlig læremester) og har en bevægelsesramme at boltre sig i. Der er altså nogle regler, nogle kasser man skal navigere i sammen med sin partner, men hvad man putter ind i kasserne, hvordan man fylder rammen op, og det man oplever sammen, det er kaos. Der er Trin, og så er der Udtryk. Helt analogt til Struktur vs. Kaos. Måske har du dit eget eksempel?

Det er oplagt at nævne fx fodbold eller en anden sport, hvor der er nogenlunde klare regler, som dog ikke "dræber" spillet ved at fjerne kaos-elementet. Og der er vores lovgivning, som ligesom skraverer et areal, man ikke må bevæge sig ind i, og så længe man ikke gør det, kan man være kreativ, ligesom den Store Kreative Bogfører, Anders Fogh Rasmussen, samt hans efterfølger Lars Lille Lykke Rasmussen.

"SANE" - fra 2009. Klik = Forstør

Et sidste eksempel jeg personligt elsker er Strukturen: vores alfabet vs Kaoset: bogstavernes form. Som ex-graffiti-maler har jeg brugt enorme mængder af tid på at tegne og farvelægge bogstaver. Det er gadens kaligrafi. Grafitti-malerne, de østlige kaligrafister og de grafiske designere er alle sammen om at udforme den ÆSTETIK (kreativitet) som ordenes MENING (ramme) skal indhyldes i.

Inden for stort set alle livets områder, måske bortset fra mørke og skjulte steder, tabuer mm., er der rammer, bander, mure, kasser, skabe, linjer i sandet og brugergrænseflader, bogstaveligt og overført, der giver retning og mening, og som vi kan støtte os til. Kan vi overhovedet forestille os den ultimative frihed, Kaos uden Struktur - få den til at give mening inden for et almindeligt, socialt forankret menneskeliv? Jeg ved det ikke. Men vi kan helt sikkert forestille os det modsatte, Struktur uden Kaos. Det er netop brugegrænsefladerne, der betvinger en bestemt, låst adfærd, det er bureaukratiet, der kun tillader bestemte procedurer, det er eksamener, der skal gøre læringsprocessen målbar.

Jeg er vist kommet langt væk fra Falster, men nu vil jeg ikke længere afholde dig fra at se noget af det mest kreative akroyoga, jeg har lavet i mit liv:

Musikken er af The Cat Empire med "Protons, Neutrons, Electrons" - virkelig fedt band.